Suomessa monet keskeisimmistä velvollisuuksista ovat kansallisuusaatteen
ja kansallisvaltion peruja, ja niissä on huokunut pyrkimys suomalaisuudeksi
nimitetyn yhteisöllisyyden vaalimiseen. Vuonna 1809 Venäjän helmaan siirtynyt
Suomen suuriruhtinaskunta sai oman keskushallinnon, joka keräsi alueen
verotulot yksinomaan Suomen omiin tarpeisiin. Tätä ”valtiojohtoista” verotusta
vahvisti Suomen itsenäistymisen jälkeen vuonna 1920 säädetty progressiivinen
tulo- ja varallisuusverolaki. Verovelvollisuuden lisäksi suomalaisuutta
vahvistettiin myös oppivelvollisuuslain (1921) ja pysyvän asevelvollisuuslain
(1922) kautta.
Edellä mainitut velvollisuudet olivat myös alueelliseen tasaamiseen
tähtääviä toimenpiteitä. Kansalainen oli velvollinen maksamaan tuloihin
suhteutetut veronsa, asuipa hän sitten Helsingin hienostoalueella tai Lapissa vaivaiskoivujen ympäröimänä. Oppivelvollisuus ulotti vuosikymmenten saatossa kouluverkon ympäri
laajaa valtakuntaa, tuoden sen viimeisimpänä Tunturi-Lapin syrjäkyliin
1950-luvulla. Oppivelvollisuutta myös muutettiin vähitellen tasa-arvoisempaan
suuntaan, jolloin varallisuus ei enää säädellyt mahdollisuutta kivuta
koulutushierarkiassa ylemmäs. Asevelvollisuuslaki saattoi varallisuuteen
katsomatta miespuolisen ikäluokan vielä kerran yhteen ja enemmän tai vähemmän
samalle viivalle. Vastaavasti puolustusdoktriini nimettiin 1960-luvulta lähtien
koko maan kattavaksi aluepuolustukseksi. Vuosien 1931 ja 1959 siviilipalveluslait
avasivat myös aseistakieltäytyjille – hyvin pitkään ohdakkeisen mutta pikku
hiljaa tasaantuneen – polun täyttää kansalaisvelvollisuutensa
turvallisuuspolitiikan saralla. Viime kädessä alueellis-sosiaalinen eheys, yhteiskuntarauha
ja aktiivinen kansalaisuus pyrittiin siis takaamaan ulottamalla sosiaalinen ja
materiaalinen turvallisuusverkko ympäri valtakunnan ja koskemaan sen kaikkia
kansalaisia.
Nyt, niin kutsutulla globalisaation aikakaudella keskustelussa päähuomion
ovat vallanneet oikeudet. Globaaleilla markkinoilla toimivilla monikansallisilla
yrityksillä sekä varakkaimmilla kansalaisilla on lain suoma oikeus harjoittaa
verosuunnittelua ja siirtää varallisuuttaan sinne päin maailmaa, missä se on
veroteknisesti edullisinta. Oppivelvollisuuden yhteydessä puhutaan yhä useammin
pakkojen poistamisesta ja valinnaisuuden lisäämisestä. Uusi kuningas ei ole
mikään kollektiivi, vaan luova, kansainvälinen ja innovatiivinen yksilö, jonka
toimintaa ei sovi rajoitettavan kansallisen lainsäädännön voimin. Tällaista
vapaata yksilöä ei pidä myöskään velvoittaa ase- tai siviilipalvelukseen,
tuohon vielä henkitoreissaan olevaan kansallisen velvollisuusyhteiskunnan
viimeiseen linnakkeeseen. Päinvastoin, kansalaisia laajalla rintamalla
yhteen kokoava järjestelmä on yksilövapautta korostavien mielestä korvattava yhteiskunnasta eriytyneemmällä
ammattilaisista koostuvalla ja huipputeknologiaan nojaavalla pienellä asejoukolla,
jonka toiminnan mittakaava on kansallisen sijasta kansainvälisessä.
Velvollisuusyhteiskunnan pahimmat ilmenemismuodot ovat tulleet esille nationalistisissa
diktatuureissa. Toisaalta puhtaalla yksilönvapaudella ratsastava
oikeusyhteiskunta ei ole välttämättä yhtään sen oikeudenmukaisempi. Ääripäiden
aikakaudella olisikin hyvä pysähtyä miettimään sitä, kuinka saattaa oikeudet ja
velvollisuudet sellaiseen tasapainoon, että ne tuottavat turvallisuutta ja hyvinvointia
mahdollisimman laajalle kansanjoukolla - eikä vain Suomessa vaan myös
globaalissa mittakaavassa. Tässä pohdinnassa yksi avainsanoista on kohtuus.
Mikko Kohvakka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti